HITELESSÉG
A kliens … „pozitív változásához, elengedhetetlenül szükséges az, hogy a segítő önmagát adja, hogy kliense előtt hitelesnek hasson (minden felvett máz vagy felvett póz nélkül), és nyíltan azonosuljon pillanatnyi érzéseivel és attitűdjével. Ezt az állapotot a kongruens jelzővel illetem.
Kongruencián azt értem, hogy a segítő pillanatnyi érzéseit a sajátjaként éli meg, ennek teljes tudatában van, tud azonosulni velük, és képes ezeket szükség szerint mások felé kommunikálni. Talán senki nem képes tökéletesen elérni ezt az állapotot, de minél inkább képes valaki elfogadóan figyelni a saját belső történéseire, és minél inkább képes –félelem nélkül- azonosulni a saját komplex érzésvilágával, annál inkább kongruensnek nevezhető.”

„…mindnyájunk környezetében vannak olyanok, akikben ösztönösen megbízunk, mivel érezzük, hogy a valódi énjüket mutatják: közvetlenül a személlyel van kapcsolatunk, s nem egy udvarias vagy profi „maszkkal”. Minél kongruensebb (hitelesebb) a segítő (minél inkább képes önmagát adni), annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy a kliens változik a kapcsolatuk folyamán.
(Idézetek Carl R. Rogers „Valakivé válni” c. könyvéből )
|